Rozmowy wokół compliance są coraz częściej podejmowane. Jednak nie każdy jest jeszcze zaznajomiony z tym terminem, przez co nie wie, w jaki sposób odnieść się do tematu. Gdyby odwołać się do anglojęzycznego tłumaczenia, compliance oznacza spełnienie. Chociaż ogólnie można uznać, iż compliance to działania firmy w zgodzie z obowiązującym prawem, pojęcie to związane jest z bardzo mocno rozbudowanym systemem etycznym przedsiębiorstwa. Działanie tego systemu biznesowego ma na celu chronić przedsiębiorstwo przed stratami finansowymi, które wynikają z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów.

Główne obszary działań działu compliance

W biznesie istnieje pojęcie „ryzyka niezgodności prawnej”, które oznacza, iż istnieje prawdopodobieństwo, że działania, czy inne czynności, wykonywane przez firmę mogą kolidować z obowiązującym prawem. Dlatego tak istotne wykluczenie tego ryzyka. Nie chodzi o to, aby je zmniejszyć, ale całkowicie wyeliminować. Z uwagi na wysokie kary pieniężne, nie można operować pojęciami takimi, jak niewielkie ryzyko, czy ryzyko umiarkowane, sytuacja musi być klarowna: taka możliwość lub nie. W przypadku braku ryzyka można przystąpić do planowanych działań, w przypadku jego wystąpienia, dostosować wszelkie czynności i akcje, by przeprowadzane były zgodnie z prawem. Ryzyko niezgodności prawnej musi być pod stałą kontrolę, jak też ciągle podlegać analizie.

Compliance

Jednostka, którą jest dział compliance może działać z poziomu zewnętrznego audytora, który sprawdza zgodność procesów firmowych, a przepisów lub jako wewnętrzny departament firmy. Najlepszym rozwiązaniem dla firmy, który przekłada się na efektywność systemu audytowego, jak też wykluczenie ryzyka niezgodność, jest działanie na dwóch płaszczyznach. Audyt powinien być przeprowadzany z ramienia jednostki zewnętrznej, ale również wewnętrznej.